sobota 30. listopadu 2013

Návod na pletené rukavice bez prstů

Rukavice pletu ze středně silné příze na čtyřech (poslední dobou na třech) pletacích jehlicích č. 3 (a další jehlicí oplétám). Pro vaši orientaci je přibližná spotřeba tak 5 dkg příze - to podle zvoleného materiálu.
Křížkovým způsobem nahodím 48 ok a rozdělím je po šestnácti na tři krátké jehlice a pletu v kruhových řadách patentem 1 oko hladce, 1 oko obrace manžetu do požadované výše. V první řadě je potřeba dávat pozor, aby se nahozená oka nikde nepřetočila! Potom upletu šest řad pouze hladce a začnu přidávat na klínek pro palec. Na zvolené jehlici si označím třetí a čtvrté oko a v každé třetí řadě před nimi a za nimi přidám z příčné nitky jedno oko, které naberu anglicky (vlastně ho přetočím). Přidávám tak sedmkrát, tj. celkem 14 ok, po posledním přidání upletu ještě dvě řady a přidaná oka včetně původních dvou uzavřu. tj. uzavřu celkem 16 ok. (kdo má menší ruku, může přidávat pouze šestkrát a pak bude uzavírat pouze 14 ok). V další řadě nahradím uzavřená oka rozpletením posledního na šest nových ok a nyní pletu na 52 očích stále hladce do požadované výšky. Potom upletu patentem šest řad a oka volně uzavřu. Otvor pro palec zpevním obháčkováním krátkými sloupky. 
U druhé rukavice si označím třetí a čtvrté oko od konce pletací jehlice, klínek je totiž umístěn více v dlaňové části rukavice.

Pro Marcelku úprava pro pletení na dvou dlouhých jehlicích:
Rukavici bude nutné po upletení sešít. Počet očí a řad bude stejný, jenom klínek se bude vyplétat od středu na očích u jedné směrem doprava (označíš si 21. a 22. oko) a u druhé doleva (označíš si 27. a 28 oko). 

Začátek - oka nahozena křížkově tj. z dvojité příze - lem je pružnější a ráda tento způsob začínání používám.

Zde je vidět, že klínek pro palec je umístěn do dlaňové části rukavice. Přidáváním ok anglicky z příčné nitě se netvoří dírky a přidávání je plynulé. Ještě by šlo rozplétat jedno oko na dvě, ale tento způsob se mi víc líbí.

Abych rychle rozlišila levou rukavici od pravé, uháčkuji si drobný motivek a na rukavici ho přišiji.

Ráda vám zodpovím vaše případné dotazy:-) Pletu už delší dobu a hodně věcí mi připadá jako samozřejmé a začínajícím nebo méně zkušeným pletařkám to nemusí být jasné. 

Pište mi prosím do komentáře nebo přímo na mail. Na blog jsem umístila kontaktní formulář, ale zatím tato služba nefunguje správně nebo něco neumím nastavit:-( Vím, že problémy mají i jiní a tak kontaktní formulář zatím nezajistí, že se zpráva dostane až ke mně. Pevně věřím, že se to zlepší:-), ráda bych tuto možnost kontaktu používala.

Hezký víkend všem. Zuzana

28 komentářů:

  1. Ahoj Zuzano! Tak to máme asi stejné já když něco o háčkování nebo i pletení vysvětluju, tak se divím, že to nechápou, ale to je proto, že už to člověk dělá dlouho a příjde mu to úplně jednoduché :-))) Krásný víkend :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Zdeni, kdybych sem vložila návod, který jsem si psala pro sebe, asi by se v něm vyznal málokdo, mám i svoje zkratky..... Tohle jsem psala na přání. Ahoj Zuzana

      Vymazat
  2. Ahoj Zuzko, prima nápad. Už vím, co budu o svátcích motat.M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Maruško, to bude fajn. Včera jsem dopletla béžové-) a říkám si, že si od rukavic dám pauzu. Doufám, že ty své dáš na blog:-) ahoj Zuzana

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Zuzko hezký návodíček, já bohužel nepletu, já nevím, ten háček mi prostě nějak ví přirostl k srdci.Ale já ty jehlice taky jednoho dne snad pokořím :)Loni jsem za celý rok upletla jednu šálu a letos ještě nic. No uvidím, třeba mě jednou píchne jehlice a já pochopím to znamení :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každá technika má své pro i proti. Také jsem nejdřív háčkovala a až později se pustila do pletení. Dřív jsem hodně pletla na děti.....Až přijde tvůj správný čas, přijde to samo. ahoj Zuzana

      Vymazat
  5. Zuzo děkuji Ti moc, ale Ty jsi to snad dneska psala nějakou mně neznámou řečí.Koukám na to jak jelen, ale zkusím.Myslím že budu hledat nejdřív na netu znova základy pletení.Budu si tvůj návod číst jistě několikrát...Díky a hezkou sobotu Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj Marcelko, to dáš....třeba ne hned, ale jednou určitě - nic to není. Zuzana

      Vymazat
  6. Já umim jen na dvou :-D Kdysi dávno jsem jedny pletla, měly takový překlápěcí vršek.... hmm, ani nevím kam vlastně zmizly:-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ajko, asi v propadlišti dějin:-) - i ty bez prstů by šly uplést na dvou jehlicích a pak na straně malíčku sešít pletacím stehem. Já si zvykla na pletení na krátkých jehlicích, ale před lety jsem na dvou pletla ponožky a že jich bylo.......zpracovala jsem tenkrát všechny zbytky:-) ahoj Zuzana

      Vymazat
  7. Ahoj Zuzanko, super návod, letos jsem už pokořila, čepku, šálu, ponožky a ještě ty rukavice mi chybí a tyto jsou pro začátek ideální:) prsťáků se zatím bojím, takže díky za inspiraci:))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jino, tak pak dej vědět, jak tvoje prvotina dopadla. Pokud bys potřebovala další informace, napiš, ráda ti případně poradím. ahoj Zuzana

      Vymazat
  8. Zuzanko a co adventní kalendář? Už visí??
    Já pověsila dnes nad krb, vypadá tam pěkně:-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, nějak mi spadl do šití "chlup" a stejně jsem ho šila pro "strýčka Příhodu", tak snad mezi svátky....

      Vymazat
  9. Moc pěkně a přehledně zpracovaný návod.:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Zuzi, moc Ta pozdravujem , davno som tu nebola mas tu kopec krasnych pokladov si sikulka !!!! ...tie rukavicky su uzasneeeeeeeeeeeeeee .hoc navod mi nic nehovori :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky - i já spoustě věcí nerozumím....ahoj Zuzana

      Vymazat
  11. děkuji za návod...mám návod na háčkované, tak až nastane vhodná doba, zkusím i pletené :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a za vložený komentář. Zuzana